אם אתה יכול לחלום - אתה יכול לעשות!

flat-lay-abstract-composition-with-innovation-elements.jpg

על יצירתיות בחינוך ובחיים

אייל זהר

יצירתיות היא מפתח להצלחה בכל תחום – בחינוך, בשיווק, בקריירה ובחיים בכלל.

 "יצא המרצה מן השק"  - יצירתיות בחינוך. 

אני מסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה (גם אם אין כוס...) וחושב שבחיים אין בכלל בעיות - רק אתגרים. ההסתכלות הזאת היא כבר חצי מהדרך לפתרון וגורמת לחשיבה חיובית במקום שלילית (תחשבו לדוגמה על 'יש לי בעיה עם התלמיד הזה'  מול 'יש לי אתגר עם התלמיד הזה').
אחד מכלי היצירתיות (רעיון) אף מקצין זאת וטוען שניתן להפוך בעיות/תאונות להזדמנויות. לדוגמה, פעם איחרתי לאחת מהרצאותיי, ושאלת הפתיחה שלי הייתה:  "תנו לי 10 סיבות למה זה מצוין שהמרצה מאחר". – גם כמורים אתם מוזמנים להשתמש בזה כשאתם מאחרים.

יצירתיות זה כל הסיפור 

כשיעצתי ללקוחה פרטית,  המומחית בבעיות תזונה לילדים,  היא סיפרה לי שבעצם היא מטפלת לא פחות באמהות המודאגות. הסלוגן השיווקי שמצאתי לה היה "מרוגלך לרוגע-לך".  זו דוגמה ל"חשיבה מחוץ לקופסה" ולכוחו של ההומור, החוויה, ה- WOW והסיפור השיווקי בעולם הניהול המודרני. גם כמורים כשאנחנו מלמדים יש חשיבות רבה להגדרת המסרים העיקריים שברצוננו להעביר ולשימוש בסיפורים שעוזרים לעורר עניין ולהפנמה בקרב התלמידים.


 

יצירתיות וילדים

"אנחנו לא מפסיקים לשחק כי אנחנו מתבגרים - אנחנו מתבגרים כי אנחנו מפסיקים לשחק" אמר ברנרד שואו הגדול, ואני מסכים לכל מילה. אנו יכולים ללמוד הרבה מילדים. הם אוהבים לשחק, הם לא מפחדים לשאול, הם סקרנים ולא מפחדים לטעות ועבורם כישלון הוא למידה.

חלק מכלי היצירתיות שאני מלמד כוללים עקרונות של ילדים. לדוגמה : כלי 3Y (למה, למה, למה) לשאילת שאלות, "כישלון פרודוקטיבי", 1000 גמדים , משחק האסוציאציות ועוד. אלו גם כלים כיפיים וגם מביאים לתוצאות בשיווק ובמכירות.

כאב לשני ילדים, אני מוצא שמצד אחד, הם מאגר בלתי נדלה לרעיונות יצירתיים ('אבא, איך עושים מקטשופ עגבניות? שאלה פעם בתי) ומצד שני הם הלקוחות התובעניים והקשים ביותר בעולם. ילדיי דורשים ממני למצות את כל כישורי השיווק והיצירתיות שלי, וזה מאתגר (טיפול בלקוחות הרגילים הופך להיות 'משחק ילדים').

שתי דוגמות יצירתיות: הראשונה, כשבני הקטן רוצה עכשיו ומיד דווקא משהו שאין, אני צריך ל"מכור" לו את המוצרים/השירותים הקיימים ולטפל ביצירתיות בהתנגדויות; או כשבתי שאלה אותי פעם "כמה שוקל אלוהים? " ניצלתי את ההזדמנות (בעיה?) להסביר לה עובדת חיים חשובה שאבא לא יודע הכול....

בנושא זה אני מזדהה עם הפתגם: "אני יכול לנהל כל משבר - יש לי ילדים..."


 


 אייל זהר, מרצה בכיר ומומחה ליצירתיות וחדשנות, משלב רקע ניהולי עשיר בהייטק עם ניסיון של 22 שנה ו-2,600 הרצאות וסדנאות למערכת החינוך, לארגונים מובילים ובאקדמיה. 

כאב לשני ילדים אני מוצא שמצד אחד הם מאגר בלתי נדלה לרעיונות יצירתיים  ומצד שני הם הלקוחות התובעניים והקשים ביותר בעולם. ילדיי דורשים ממני למצות את כל כישורי השיווק והיצירתיות שלי וזה מאתגר

1.jpg